Google Shopping is een onderdeel van Google Ads. In Shopping is het mogelijk advertenties van uw producten met hierbij een foto, de prijs en een product omschrijving te plaatsen bij gerelateerde zoekopdrachten. In deze blog leert u over de werking van Google Shopping.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping biedt een winkelier de mogelijkheid zijn producten door middel betaalde advertenties weer te geven bij relevante zoekopdrachten. In deze advertentie zijn onder andere een afbeelding van het product, de prijs en productinformatie te zien. Hierdoor kan de consument direct een afweging maken tussen de vertoonde producten van verschillende aanbieders. De advertentie wordt direct aan de website van de winkelier gelinkt zodat de geïnteresseerde de mogelijkheid heeft het product te bestellen wanneer hij op de advertentie klikt. De advertentie positie wordt bepaald aan de hand van de advertentie kwaliteit, de bieding en de relevantie. Het is dus van groot belang dat deze factoren optimaal worden ingesteld om zo een goede concurrentiepositie in te nemen.
Google Merchant Center
Google Merchant Center is een van de benodigde factoren om de advertenties te tonen. In Google Merchant Center dient de winkelier zijn producten in te voeren. In deze product lijst staan allerlei eigenschappen over de producten zoals beschikbare maten, kleuren en voorraad. Dit zijn eigenschappen welke Google gebruikt om de advertenties op relevante momenten te tonen.
Google Ads
In Google Ads wordt de advertentie campagne opgebouwd. Deze wordt gekoppeld aan het bijbehorende Google Merchant Center account. In Google Ads worden de advertenties opgebouwd en de budgetten ingesteld. Met deze informatie kan Google bepalen hoe vaak de advertenties zullen worden weergegeven.
Starten met Google Shopping?
Heb jij altijd al willen starten met Shopping campagnes? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op. We informeren je graag over de mogelijkheden van Google Shopping voor jouw bedrijf.